NBK Akilles åkte med 11 boxare till Halmstad Box Cup och satte ett rejält avtryck på tävlingen. 7 guld och 2 silver gav priset som bästa klubb och Leona Sürup blev dessutom utsedd till turneringens bästa damjunior.

Yaseen Alasadi, Fiordi Lika, Gabriel Yousef, Elias Chamoun, Kristian Samo och Kristian Yousef ställde upp i diplomringen för NBK Akilles. Starka insatser från samtliga gav Guld till Fiordi, Kristian Samo och Kristian Yousef medan Elias knep en silverpeng.

Leona Sürüp, Lucin Sürüp, Ebba Stahlberg, Omar Quachar och Francisco Cortez gick in i matchboxningen.

Först ut var Leona som först besegrade Nazanin Rahimi, Värnamo BK efter en stabil match där Leona växlade upp i andra och tredje ronden. I finalen väntade Sascha Bögeskov, Jyllinge Box Team (DEN) och här fick Leona visa upp både teknik och hjärta. Hög teknik i attackerna med bra variation och giftiga kontringar såg till att Leona kunde vinna rättvist. GULD!

Ebba Stahlberg matchade senast i Februari så vi trodde nog att det kunde finnas en del ”ringrost”.  Matilda Werder, Majorna BK upplevde nog aldrig att Ebba inte matchat på ett tag. Ebba tog tag i boxningen direkt och kunde leverera fina kombinationer för att sedan gå undan vilket innebar att hon sällan blev träffad. Säker vinst och GULD!

Lucin Sürüp ställdes mot landslagskompisen Sipel Duna, Nässjö BK och var nog rätt spänd inför matchen. Hon lyssnade dock på ringhörnans instruktioner och kunde växla upp tillräckligt för att knipa en knapp seger. GULD!

Omar Quachar levererade tre mycket bra ronder mot Emanuel Ryttersson, Hallstahammar KF och vi var många som såg fram emot att se Omars arm i luften. Domarna tyckte dock annorlunda och Emanuel tilldömdes segern med knappa 2-1. Silver till Omar.

Francisco Cortez gjorde Comeback efter ett drygt års frånvaro från matcher och inledde lite avvaktande mot Axel Gestsson, BK Fox. Francisco får dock grepp efter halva första ronden och kan fortsätta styra matchen i andra ronden. I sista ronden försöker Axel att vända på steken men det ger luckor för Francisco som kan kontra in några tunga slag och tvinga Axel till en räkning. Kassaskåpssäkra 3-0 och GULD till ”El-Toro”.

Huvudtränare Thelma Sürüp summerade helgen som oerhört lyckad. Fokus var för boxarna att andas i ringen och läsa av motståndet, något som dom bevisligen klarade mycket bra!