I helgen avgjordes Svenska Mästerskapen i boxning för herrar, damer i samtliga ålderskategorier. Ebba Stahlberg, Omar Quachar och Lucin Sürüp representerade NBK Akilles bland landets ungdomar.

Ebba var först ut och mötte Sipel Duna, Nässjö BK. Ebba inleder matchen med för mycket respekt och Sipel kan styra boxningen både vad gäller avstånd och tempo. Ebba kämpar men får inte till sin boxning i de två första ronderna. I den tredje börjar det dock stämma och nervositeten av att gå en SM-match har släppt. Nu kan också Ebba pressa Sipel på ett helt annat sätt, tyvärr är det för sent i matchen och Sipel vinner denna matchen rättvist.

Lucin Sürüp såg oerhört taggad ut inför sin final med Ajlina Bucaliu, Majorna BK och inleder första ronden explosivt. Ju längre första ronden går ju mer får Lucin även igång sina uppföljningar och Ajlina tar allt mera träffar. En bit in i andra ronden lossnar Lucins huvudskydd, något som irriterar henne märkbart. Dock är det Ajlina som får känna på frustrationen och då en uppföljning med bakre handen träffar klockrent tar ringdomaren en räkning på boxaren från Majorna. I den tredje ronden kan Lucin fortsätta styra tempot och till slut vinna med klara 5-0. Guld Till Lucin!

Omar Quachar ställdes mot Melker Nero, Kristianstads BK. De första 30 sekunderna uppträdde Omar lite stressat men sedan hittade han rätt tempo. Melker försökte komma undan och visade flera gånger prov på ett bra fotarbete men Omar lyckades ändå fånga honom genom en konstant press. Ringhörnan trodde nog att Melker skulle byta taktik till andra ronden men det var fortsatt Omar som fick jaga en kontrande Melker. Omar fastnade då och då i närkamp men kunde ändå leverera många bra träffar på vägen in. I tredje ronden fortsätter Omar att fånga Melker i de olika ringhörnorna och kan till slut komfortabelt vinna segern med 5-0. Guld till Omar!

Huvudtränare Thelma Sürüp var lite tagen efter matcherna ”Jag känner en oerhörd stolthet över alla tre. Alla tre gör precis allt jag kan begära och dom har verkligen förtjänat sina medaljer.”