För att uppmärksamma klubbens 65 åriga historia gavs i november 1994 ett 30-sidigt häfte ut. Det skrev av Per Juul Hansen, Söderköping, inom ramen för ett s k ALU-projekt.Detta är utdrag ur detta projekt och efter 1994 har verksamheten kort sammanfattats av Ulf Karlström.

Det är svårt att få fram när klubben verkligen bildades, men ett 25-årsfirande daterar bildandet till 14 november 1929. Uppgifter från Riksidrottsförbundet säger februari 1928. Enligt en tidningsuppgift från 1930 hette klubben GIF Akilles, vilket pekar mot att det i början var en allmän gymnastik och idrottsförening. Under 1930-talet tar boxningen ordentligt fart. Man deltar i tävlingar med egna boxare och ordnar boxningsgalor. En gala i januari 1935 med flera svenska mästare och elitboxare, t ex Olle Tandberg, gav hela 170 kr i överskott. Inte föraktligt på den tiden.

Det var dock först på 1940-talet som klubben började märkas utanför Norrköping. 1941 fick man ett svenskt juniormästerskap genom welterviktaren Lennart Lewin. Från 1944 börjar hela sviten av SM-titlar genom Tore Karlsson i welter/mellanvikt och "Benet" Ahlin i fjäder/bantamvikt. I början av 1950-talet tog Roffa Storm tre SM-guld i lätt tungvikt, och 1959 inledde Stig Waltersson sin makalösa karriär med sex SM-inteckningar i welter/lätt mellanvikt. Peter Harrysson försvarade klubbens färger under 1970-talet och tog SM-guld 1977 i weltervikt. Därefter blev det en svacka för Norrköpingsboxningen.

Mot slutet av 1980-talet tog Åke Bjurhamn initiativet till bildandet av en ny klubb, Norrköpings Boxningsklubb. Tjejboxningen utvecklades då rejält och klubben gjorde en inteckning i ett mästerskapsguld genom Björn Benbasat i lätt flugvikt. Efter några år var det dags att slå ihop de två klubbarna, och 1996 fick vi NBK Akilles. Klubbens nye tränare Krister Segerberg och flera goda boxare gjorde att NBK Akilles vann titeln Bästa klubb vid SM i februari 1997. Det var också klubben som arrangerade SM det året, och vid finalen 23 februari ute i Himmelstadlund bänkade sig 900 åskådare.

Klubben bedrev sedan ett framgångsrikt samarbete med Marielundsprojektet, varvid vi kunde anställa Krister Segerberg på heltid och flytta in i 1000 m2 lokal på Stockholmsvägen. Den stora framgången från 1997 följdes av flera SM-titlar: Cliff Soukka,  Andreas Gustafsson,  Camilla Carlsson och Josefina Tengroth-Landquist gjorde många SM-inteckningar.

Kärvare ekonomiska villkor gjorde att klubben 2005 var tvungen att lämna de fina lokalerna på Stockholmsvägen. Detta blev ett tufft år eftersom Matteusskolans gymnastiksal inte gav de bästa förutsättningarna att bedriva en boxningsverksamhet. Denna lokal var hemvist åt Akilles under ett år.

Sommaren 2006 tog styrelsen ett krafttag och tillsammans med Norrköpings kommun hittades den nya lokalen på Värmlandsgatan 16. Den var i stort renoveringsbehov och under hösten 2006 renoverades den samtidigt som verksamheten kom igång med full fart.

Tack vare den nya lokalen och många duktiga ledare har Norrköpings Boxningsklubb Akilles fått nya framgångar där Stefan Molins USM-guld i 75 kg var starten. Europamästare (Maja Strömberg) och Nordisk mästare (Simon Lundborg) är bara exempel på våra senaste framgångar. Klubben har också kunnat gå vidare med ambitionen att rikta sig utåt och deltagit i bland annat Idrottslyftet.

Just nu växer våra grupper ordentligt, kom och ta del av vår gemenskap!

NBK Akilles står för stolt boxningstradition i Norrköping!